ETKİN İZLEME DEĞERLENDİRME

Okullarımızda, eğitimde bütüncül bir dünya oluşturmak için, Mizmer işbirliği ile Dokuz Tip Mizaç Modeli (MİTERYA) uygulanmaktadır.

DOKUZ TİP MİZAÇ MODELİ NEDİR?

Dokuz Tip Mizaç Modeli insanı “bireysel farklılıklar” üzerinden ele alan, bütüncül bir bakış açısıyla değerlendiren; bireyin eylemsel, duygusal ve bilişsel davranış özelliklerini “mizaç” kavramını merkeze alarak yorumlayabilen bir modeldir.

Dokuz Tip Mizaç Modeli, bireylerin davranışlarını anlamalarına, güçlü ve zayıf yönlerini fark etmelerine ve dengeli, sağlıklı bir kişilik inşa etmelerine imkan sağlayan bir “çatı model”dir. Dokuz Tip Mizaç Modeli’ne göre her insan, dokuz farklı mizaç tipinden biri ile dünyaya gelir. Dokuz mizaç tipinin her biri, kendisine göre bir arayış, yönelim ve motivasyona sahiptir. Doğuştan gelen mizaç yapımız, “eylem, duygu ve düşüncelerimiz” üzerinde oldukça etkilidir. Öyle ki mizaç, hayatı nasıl algıladığımızı, olay ve durumları nasıl yorumladığımızı, iletişim kurma biçimlerimizi, karar ve yönelimlerimizi, çalışma motivasyonlarımızı ve tüm sosyal ilişkilerimizin dinamiğini belirleyen en temel etkendir.

Dokuz Tip Mizaç Modeli; her bireyin doğuştan gelen potansiyellerini, dengelenmesi gereken özelliklerini, rahat veya stres durumlarında davranışlarında meydana gelen değişiklikleri, mizacından köken alan doğal kişilik özellikleri ile kişinin sonradan edindiği sentetik kişilik özelliklerini kapsamlı, tutarlı ve bütüncül bir biçimde açıklamaktadır..

Dokuz Tip Mizaç Modelinin Uygulama Alanları Nelerdir? İnsanın olduğu her yer Dokuz Tip Mizaç Modeli’nin gözlem, analiz, değerlendirme ve uygulama sahasıdır. “Bireysel farklılıkları keşfet, eğitimle organize edip danışmanlıkla bütünleştir” yaklaşımıyla bireysel farklılıkların tespiti, potansiyellerin açığa çıkartılması, gelişim süreçlerinin takip edilmesi, aile-uzman işbirliğinin kurulması, iletişim krizlerinin çözümü, davranış problemlerinin düzeltilmesi vb. birçok başlıkta toplanabilir.

Mizaç Temelli Eğitim ve Rehberlik Yaklaşımı: (MİTERYA) MİTERYA okul ortamında eğitim, rehberlik, danışmanlık ve insan kaynakları hizmetlerini bütüncül bir biçimde kullanıcılara sunan dijital bir platformdur. MİTERYA, okuldaki tüm paydaşların (öğrenci, öğretmen, veli, yönetici ve eğitim liderleri) bireysel farklılıklarını mizaç temelinde tespit edip, ihtiyaca yönelik eğitimlerle organize eden ve danışmanlıkla bütünleyen bilimsel ve özgün bir sistemdir.

MİZAÇ TİPLERİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ

Kusursuzluk Arayan Mizaç Tipi (DTM1): Genel olarak ciddi, ağırbaşlı, tutum ve davranışlarında ölçülü, ne yaptığına ve ne konuştuğuna çok dikkat eden, kendilerini kusursuz kılma adına daima doğru, tutarlı ve adaletli davranmaya çalışan, mükemmeliyetçi kişilerdir. Temizlik, tertip ve düzen gibi konularda titizlik derecesinde önem verirler. Sorumlulukları konusunda oldukça hassas olup, görevlerini hatasız ve eksiksiz bir biçimde yerine getirmeye çalışırlar. Bir işi hatalı yapmaktan ya da eksik bırakmaktan son derece rahatsız olur, böyle bir durumda derhal kendilerini eleştirirler. Adil ve güvenilir bir birey olmaya çok özen gösterirler.

Duyguları Hissetmeyi Arayan Mizaç Tipi (DTM2): İlişki odaklı ve sevgi dolu kişiler olup, duyguları doğrultusunda hareket ederler. Sosyal yönleri kuvvetli, dışa dönük, hareketli, çevresindekilere karşı sıcak ve ilgili, insanlarla çok çabuk kaynaşabilen, arkadaş canlısı ve yardımsever bir yapıya sahiptirler. Cana yakın tutum ve tavırları ile kendilerini kolayca sevdirebilirler. “İlişkiler içinde var olurlar” ve ilişkilerini çok fazla önemserler. Çevrelerindekilerin ihtiyaç ve beklentilerini çok çabuk fark eder ve kendilerini yardım etmek zorunda hissederler.

Hayran Olunacak Kendilik İmajı Arayan Mizaç Tipi (DTM3): Kendine güveni yüksek, enerjik, imaj ve görünümlerine çok önem veren, çevrelerinde etki ve hayranlık uyandıracak özelliklere sahip olmak isteyen kişilerdir. Karşı tarafın onları nasıl görüp değerlendirdiğine çok dikkat ederler. Yaşamlarının her alanında ulaşmak istedikleri bir hedefleri olan DTM3ler hırslı, rekabetçi ve yarışmacı bir yapıya sahiptirler. Başarı, prestij, statü ve kariyer sahibi olmak bu kişilerin hayatında oldukça önemli bir yere sahiptir.

Duyguların Anlamını Arayan Mizaç Tipi (DTM4): Genel olarak, içe dönük, kibar, nahif, özgünlüğe ve bireysel farklılığa önem veren kişilerdir. Yoğun bir hayal ve duygu dünyasına sahiptirler. Karşılarındaki kişilerin duygularını çok iyi anlayabilen, empati becerileri gelişmiş, duyarlı kişilerdir. İnsanlara karşı candan ve samimi davranırlar. İçlerinden geldiği gibi yaşamaya değer veren, doğal ve kendine özgü bir tarzları vardır. Yaşamlarında anlam arayışına ve derinden hissederek yaşamaya değer verirler.

Bilginin Anlamını Arayan Mizaç Tipi (DTM5): İçe dönük, sessiz, yalnız kalıp düşünmekten hoşlanan, soğuk ve mesafeli kişilerdir. İnsanlarla ilişki kurmak konusunda çekingen ve isteksiz olabilirler. Fiziksel temas ve yakınlıktan, duygusal tavır ve tepkilerden de pek hoşlanmazlar. Dikkat çekmek ve göz önünde olmaktan rahatsız olurlar. Duygusal olmaktan çok, son derece rasyonel, mantıklı ve analitik düşünürler. Kavramsallaştırma, soyutlama, gözlem ve analiz yetenekleri oldukça gelişmiş, entelektüel merakı oldukça yüksek kişilerdir. Bilgiye ve bilgide derinleşmeye çok önem verirler.

Entelektüel Dinginlik Arayan Mizaç Tipi (DTM6): Sakin, çevreleriyle uyumlu olmaya özen gösteren, görev ve sorumluluklarına çok dikkat eden, mantıklı, hesaplı ve kontrollü kişilerdir. Oldukça meraklı, araştırmayı seven, gözlemci, sorgulayıcı ve tedbirli bir yapıya sahiptirler. Yaşamlarının genelinde titiz ve düzenli olmaya eğilim gösterirler. Yaşamlarının genelinde “güven ve emniyet” ile ilgili endişeleri, diğer insanlardan daha fazla taşırlar. Bu nedenle kurallara uymaya, tedbirli ve kontrollü davranmaya, ilişkilerinde güvensizlik yaratabilecek davranışlardan kaçınmaya özen gösterirler.

Keşfetmenin Hazzını Arayan Mizaç Tipi (DTM7): Neşeli, eğlenceli ve oldukça hareketli kişilerdir. Hayattan keyif almaya son derece önem verirler. Espri ve şakalarıyla bulundukları ortamın atmosferini değiştirebilirler. Aynı şeyleri yapmaktan çok çabuk sıkılan, yenilik ve değişikliklerden haz alan, maceracı kişilerdir. Acı ve sıkıntı verici şeylerden uzak dururlar. Sorunlar karşısında iyimser, pratik ve çözüm odaklıdırlar. Sorunların, zihinlerini çokça meşgul etmesine izin vermezler. Hayal dünyaları çok geniştir.

Mutlak Güç Arayan Mizaç Tipi (DTM8): Genel olarak cesur, kendinden emin, önder, otoriter, iddialı, cömert, koruyucu ve sahiplenici kişilerdir. Bağımsızlıklarına düşkün, girişken, risk alan, her şart ve durumda öne çıkabilen, geride durmaktan asla hoşlanmayan, liderliğe yatkın bir yapıya sahiptirler. Çok çabuk karar verebilen, kararlarında ısrar eden, problemlerin üstüne giden, zorluklar karşısında güçlü, dayanıklı ve mücadeleci bir tutum sergileyen kişilerdir. Duygu ve düşüncelerini her ortamda net ve dobra bir biçimde ifade ederler. Kendi varlıklarını, bir başkası üzerinde hükmetme yoluyla ortaya koyarlar.

Duyumsal-Hareketsel (Fiziksel) Konfor Arayan Mizaç Tipi (DTM9): Uyumlu, sakin, saygılı, mülayim, utangaç, gerilim ve huzursuzluktan hiç hoşlanmayan, barışçıl ve arabulucu kişilerdir. Çatışma yaratacak durumlardan ve uyumu bozacak davranışlardan kaçınmaya eğilimlidirler. Kimseyle tartışmadan, huzursuzluk yaşamadan, barış ve uzlaşma içinde yaşamak isterler. Çevrelerinde cereyan eden tartışma, kavga, çatışma, gerginlik ve huzursuzluk durumlarında hemen barışçıl, uzlaştırmacı ve arabulucu bir tutum benimserler. 

ALTIN EĞİTİM İZLEME, GÖZDEN GEÇİRME, DEĞERLENDİRME ve İYİLEŞTİRME YAKLAŞIMI

Öğrencilerini tüm kültürlerle tanıştırıp dost edindirerek, dünya insanı yetiştirmeyi kendine vizyon edinen okulumuzun temel hedeflerinden biri de: “Etkin izleme, gözden geçirme, değerlendirme sistemini kurmak, uygulamak ve süreçlerde sürekli iyileştirmeyi sağlamak.” tır.

Gerek hedeflerimizi gerçekleştirmemiz, gerekse hedeflerimiz içerisinde önemli bir yer tutan “başarı için tam öğrenme” yi sağlayacak olan izleme, gözden geçirme, değerlendirme ve iyileştirme sistemini önemsiyoruz.

Bu yaklaşımımız tüm sistemlerimizin temelini oluşturmakta ve politikalarımızda yer almaktadır. Tam öğrenme politikamız arasında:

Onları (öğrencileri) sürekli izlemek ve birebir değerlendirmek,
Okul veli ilişkilerinin sürekliliğini sağlamak
yer almaktadır.

Ayrıca sınıf yönetimi anlayışımıza işlerlik kazandıracak stratejilerimizin temelinde de izleme,
gözden geçirme, değerlendirme ve iyileştirme bulunmaktadır.
Sözü edilen hedef ve politikalarımıza işlerlik kazandırmak için:

Yönetim kurulu olarak her hafta,
Öğretmenler kurulu olarak her hafta,
izleme ve değerlendirme toplantıları yapılır. İzleme değerlendirme toplantısındaki edinimlere paralel olarak velilerle

Ortak konuların görüşüldüğü genel veli toplantısı,
Bireysel olarak öğrencinin durumunun görüşüldüğü veli görüşmesi yapılır.

YÖNETİM KURULU TOPLANTILARI

Yönetim kurulu toplantıları her hafta yapılır. Bu toplantılarda yönetimle ilgili uygulamalar gözden geçirilir, yeni planlamalar yapılır, duruma göre öğretmenler kurulu toplantılarında ele alınan konular değerlendirilir. Öğrenci ve veli istekleri görüşülerek karara bağlanır. Yönetim kurulu toplantılarına, okul kurucuları, genel müdür, okul müdür ve yardımcıları ile rehber öğretmen katılır. Ayrıca gündeme göre diğer büro ve hizmet personeli de toplantıya davet edilir.

Öğretmenler kurulu toplantıları:

1. Lise kısmında yapılan öğretmenler kurulu toplantılarında genel olarak her hafta bir şube ele alınarak öğrencilerin durumları bireysel olarak tek tek değerlendirilir, gelişmeler gözden geçirilir ve uygulanması gereken yeni stratejiler belirlenir. Ayrıca gelişmelere göre sadece bir öğrencinin durumunun görüşüldüğü toplantılar da yapılır. Bu toplantıya ilgili öğrencinin velisi de davet edilir.
2. İlköğretim okulundaki toplantılar şube öğretmenler kurulu (ŞÖK) olarak haftada bir toplanır. Her toplantıda ilgili şubedeki gelişmeler izlenir ve değerlendirilerek uygulanması gereken yeni stratejiler belirlenir.
3. Öğretim yılı başında okulların açılmasından önce ortalama 2 hafta süreli tüm öğretmenlerin katıldığı genel değerlendirme ve planlama toplantıları yapılır.
4. Öğretim yılı sonunda okulların tatile girmesinden sonra tüm öğretmenlerin katıldığı 2 hafta süreli yılın değerlendirilmesi, uygulamaların gözden geçirilmesi ve gelecek yıl için alınması gereken tedbirlerin görüşüldüğü izleme değerlendirme toplantıları yapılır.
5. Öğretim yılı içerisinde her yarı yıl en az 1 kere tüm öğretmenlerin katıldığı izleme, ara değerlendirme ve iyileştirme toplantıları yapılır.

VELİ İLİŞKİLERİ

Altın Eğitim Okullarında okul-veli ilişkilerinin sürekliliği esastır. Bu konuda temel ilkemiz, herhangi bir yönetici veya öğretmen ile görüşmek isteyen velinin karşılıklı mutabakat ile belirlenecek zamanda en kısa sürede görüşmesini sağlamaktır.

OKUL VELİ İLİŞKİLERİ

1. Genel veli toplantılarıyla, (her yarı yıl en az 2 kere)
2. Bireysel veli görüşmeleriyle
3. Sınıf/şube veli toplantılarıyla sağlanır.

Bireysel veli görüşmesinde randevu sistemi uygulanır. İsteyen veli gerek internet yoluyla gerekse telefonla görüşmek istediği yönetici veya öğretmenle randevulu olarak görüşebilir.

ÖĞRENCİ TOPLANTILARI

Her yarı yıl en az 2 kere, öğrencilerle değerlendirme toplantıları yapılır. Bu toplantıların amacı, öğrencilerin görüş ve düşüncelerini almak, okulun görüş ve düşüncelerini paylaşmak okulda ortak anlayışı geliştirmektir. Bu toplantılar okul öğrenci meclisi tarafından okul yönetiminin gözetiminde gerçekleştirilir.

ANKETLER

İzleme ve değerlendirme kapsamında her yıl öğrenci, veli ve çalışan memnuniyeti anketleri yapılır. Bu anket sonuçları okul yönetim kurulunda, öğretmenler kurulunda ve öğrenci meclisinde değerlendirilir.

 

 
#
Tamam