YÜKSELEN AKIM 21. YÜZYIL

Sevgili Öğrencilerimiz ve Değerli Velilerimiz,

Sizlerle bu aralar trend olan “21. yüzyıl insanı olmak” konusunda paylaşımda bulunmak istiyorum. Sevgili Öğrencilerimiz, yazının içeriğini okuduktan sonra, tatil boyunca ne yapmanız gerektiğine akıllı ve aklını kullanan bireyler olarak siz karar vereceksiniz.

Dünyada ve ülkemizdeki hızlı değişim zorunlu bir şekilde rekabeti körüklemektedir. Dolayısıyla şirketler gibi insanların da yarış halinde olması kaçınılmazdır. Bu yarışta geride kalmamak için: örgün eğitim bittikten sonra bile, bilginin peşinden koşmaya devam edilmesi, her gün bilgi ve becerilere bir yenisinin eklenmesi gerekmektedir. Tüm bu çabaların nedeni 21. yy insanı olmak içindir. Uzmanlar 21. yy insanını: “Kişisel ve sosyal alanda kendini geliştirmiş, araştırma ve bilgi edinme becerilerine sahip, yaratıcı ve yeniliğe açık fark yaratan bireyler” olarak tanımlamaktadır.

Hayata atılırken artık üniversite mezunu olmanın, dil bilmenin, bilgisayar kullanabiliyor olmanın bir ayrıcalığı yoktur. Dikkat edilirse, kişinin teknik özelliklerden çok kendine katabileceği fark yaratan özellikler ön planda tutulmaktadır. İnsan, sürekli ve hızlı değişen, rekabetin yoğun olduğu ve her şeyin çabuk tüketildiği ve monotonlaştığı bu yüzyılda “farklı” olmak zorundadır. Yaşamda ve iş dünyasında kendine fark katan ve bu farklılığını ortaya koyabilen insanlar tercih edilmekte, fark yaratan insanları bünyesinde çalıştıran kurumlar ayakta kalabilmektedir. Şu andan itibaren çağa ayak uydurmak, çağın gerekliliklerini yerine getirmek siz gençlerin de 21. yüzyıla hazır olması kaçınılmaz bir hedefi haline gelmiştir. Şimdi hep beraber 21. yy. öğrencisinin özelliklerine göz atalım: 21. yüzyıl öğrenci özelliklerine ilişkin ana tema, alt tema ve kavramlar (Günüç, Odabaşı & Kuzu, 2013):

KİŞİSEL BECERİLER:

1. Bilişsel beceriler: Özgür ve özgün düşünen, Çözüm odaklı hareket eden, Çoklu görev, Akılcı, Zorluklarla başa çıkma becerisine sahip, Zihinsel becerilere sahip, Rasyonel düşünen, Farklı bakış açıları geliştiren, İhtiyaç odaklı düşünen.

2. İçsel/Öz beceriler: Hedeflerini kendi istek ve becerilerine göre belirleyen, Kendini tanıyan, Kendi yapabileceklerinin farkında olan, Kendine güvenen, Kendini geliştiren, Kendini yönetebilen, Kendini değerlendirebilen.

SOSYAL BECERİLER • Model olan, Çevresinin farkında olan, Sorumluluk duygusu olan, Sosyal-iletişim becerisi olan, Sosyal ağları etkin kullanan, Açık görüşlü, Paylaşan, Farklı kültürlere saygılı, Kültürel değerleri geleceğe taşıyan ve başka kültürleri tanıtan, Çevresine sorumlu/faydalı, Küresel dünya vatandaşı olan.

ARAŞTIRMA VE BİLGİ EDİNME BECERİLERİ

1-Araştırma becerileri: Bilgiyi Sorgulayıcı, Araştırmacı, Problem çözme becerisi, Şüpheci, Analiz-sentez yapan, Bilgi kaynaklarına ulaşan.

2-Öğrenme becerileri: Öğrenmeyi seven, Öğrenmeye meraklı, Öğrenmede etkin, Yaşam boyu öğrenen, Öğrenmeyi öğrenen, Öğrenme ihtiyacı duyan, Sınıf dışında da öğrenen, Bireysel öğrenen, Uzaktan öğrenme becerisine sahip, Farklı öğrenme yaklaşımları arayan, Öğretmeni rehber gören, Öğrenme motivasyonuna sahip.

3-Bilgi edinme becerileri: Bilgiyi transfer eden, Disiplinler arası işbirliği yapan, Doğru bilgiye ulaşan, Bilgiyi yapılandıran, Bilgiyi ezberlemeyen,

YARATICILIK, YENİLİK VE KARİYER

1-Kariyer becerileri: Üreten, Yaratıcı ve hayal gücü olan, Başaran, Gelecek kaygısı olmayan, Fırsatları yaratan/değerlendiren.

2-Yenilik becerileri: Gelecek nesillere aktaran/Işık tutan, Çağın gereksinimlerine uyum sağlayan, İleri görüşlü, Yenilikçi, Dönüşüm yaşayan.

3-Teknoloji Becerileri:

a) Kullanım becerileri: Teknolojiyi etkin kullanım becerisi, Teknolojiyi, öğrenmek için kullanan, Teknolojiyi uygun ve sağlıklı kullanan, Dijital teknoloji kültürü ile yetişen (dijital yerli), Sanal ortamda etkin, Dijital ve gerçek yaşamı harmanlayan.

b) Yaygınlaştırma becerileri: Teknolojiyi yöneten, Teknoloji bilincini yayan, Teknolojiyi üreten, Teknolojiye farklı açılardan bakan. Uzmanların üzerinde birleştiği 21. yy insanından beklenen özelliklerin belirlenmesi, toplumu topyekün harekete geçirmiştir. Bu noktada sizin, toplumun ve biz eğitimcilerin yol haritası da belirlenmiş olmaktadır. Çünkü; artık 21. yüzyılda bilgiye hakim olan toplumlar dünyayı yönetmektedir. Dünyada söz sahibi olan ülkeler kategorisi içinde yer alabilmek için, birey olarak, toplum olarak, devlet olarak yaşam boyu eğitimin önemi bir kez daha anlaşılmaktadır.

Toplum olarak, bilginin değerini bilen, bilgiyi seven, bilginin peşinden koşan ve öğrendiği bilgisini hayatına geçirebilen, altın tepside önüne konulan bilgiyi sorgulamadan kabul etmeyen, üretken, yaratıcı ve eleştirel düşünen, demokratik değerlere sahip bireylere ihtiyacımız vardır. Ülkemizin ihtiyacı olan bilim ve teknoloji üretecek beyin gücü sizlersiniz. Her insanın kendisine, ailesine ve devletine olan sorumluluğunun bilincinde olması gerekmektedir. Bunun için, öncelikle gençlerin kendini iyi tanıması ve farkındalığın yüksek olması gerekmektedir. Bireyin sunulan her tür bilgiye felsefi bir bakış açısıyla bakması, her bilgiyi doğru kabul etmemesi ve bir toplum içinde yaşadığını göz önünde bulundurması gerekmektedir. Kendini tanımak, kendini anlamaktan ibarettir. İnsan kendini nasıl anlar? İnsanın bilgi, tutum, inanç, değer yargılarını, kendisini nelerin motive ettiğini, varlığının amacını, korkularını, güçlü yanlarını, önceliklerini ve bilinçlendikçe netleşebilecek diğer pek çok yanını keşfettiği bir süreçtir kendini tanımak.

Kendini tanımak için güvenilebilecek insanlardan geri bildirim almak, alışılan ortamın dışına çıkmak, dışarda neler olup bittiğini gözlemlemek ve farklı ortamlardaki insanların görüşlerini öğrenmek, en önemlisi kendini dinlemek referans olabilmektedir. Kendini geliştirmek adına bir prensip olarak edinilmesi gereken şey, verilen cevaplarla yetinmemek, derinlemesine sorgulama yapmaktır. Sorgulama aşamasını 5N kuralını kullanarak zihinde bir anlam yaratana kadar sürdürmek gereklidir. 21. yüzyıl insanının sahip olması gereken en önemli özellik budur. "Hiçbir özel yeteneğim yok, sadece tutkulu bir meraklıyım" diyen Albert Einstein da, merak olmadan yeni bir buluşa imza atılamayacağının altını çizmiştir. "Olayları olduğu şekliyle değil de, olduğumuz şekliyle görürüz" sözüyle Anais Nin, bilginin, en nihayet sübjektif olduğunu, bu nedenle hazır bilgiye itaat etmenin yanlış olduğunu anlatmak istemiştir. O halde “Bilgiyi niçin başka insanların gözüyle görelim?” sorusu sorgulamaya değer bir konudur. Çünkü sorguladığınız zaman diğerlerinden farkınız ortaya çıkacaktır ve çünkü günümüzde bilgiye ulaşmak hiç de zor değildir. Önemli olan araştırmak, sorun üzerinde düşünmek, sorunu analiz etmek, gerekli bilgileri sentezleyip tümevarım ve tümden gelim gibi bilimsel yöntemleri kullanmak; verilmek istenen mesajı alabilmek ve bilgiye anlam yükleyebilmektir. Demek ki hedef, araştırmaktan, soru sormaktan çekinen biri olmak değil; doğru bilgiye ulaşabilmek için farklı bakış açılarını da öğrenip, kendini çok yönlü geliştirmektir.

Gelişimin ön koşulu değişimi kabul etmek, her an keşfe hazır olmaktır. Değişimin gelişiminize katkıda bulunabilmesi, hayatınızın direksiyonunda sizin oturmanıza bağlıdır. Sorumluluğunu almadığınız hiçbir durum sizi geliştirmez. Bu nedenle başta kendi sorumluluklarınıza sahip çıkmanız, yapmanız gereken işlere bir an önce başlamanız gerekmektedir. Çünkü erteleyecek kadar çok zamanınız ve uzun bir yaşamınız yoktur. İnsanlar, özellikle gençler, nasihat dinlemekten hoşlanmamaktadır. Başkasının sizin için uygun gördüğü bir hayatı yaşamaktansa, sınırlarını prensiplerinizin belirlediği bir yaşam sürmek daha anlamlı olacaktır. Baştan beri anlatılanları göz önünde bulundurarak, varoluşunuzu gerçekleştirmek üzere, kendinize ne istediğinizi sormanın vakti gelmiştir. Vereceğiniz cevap sizin yol haritanız olacaktır. Bu türden hayati sorunlar hakkında karar verirken, gençlik rüzgarına kapılmadan mantıklı düşünmek ve kendiniz için en doğrusunu bulup hayata geçirmek önemlidir. Hayata geçirdiğiniz her doğru karar, yaşamınızın hem şu anına hem de ileriki dönemlerine birer yatırımdır. “Sınırsız imkanları aydın zihinler keşfeder.”

Sevil Usta ÖZEL ALTIN EĞİTİM KURUMLARI- REHBERLİK SERVİSİ 2018

 
#
Tamam