OKUL ÇAĞI ÇOCUKLARININ BESLENMESİNDE DİKKAT EDİLECEK KONULAR

Okul çağındaki çocuklar, evlerinden uzaklaşıp birey olmaya başlarlar. Evden uzak oldukları bu kritik dönemde çocukların beslenmesi büyük önem taşır. 6-12 yaş aralığı büyümenin en hızlı olduğu dönemdir.

Bu dönemde çocukların boyları yılda 5 cm uzar, ağırlıkları ise yılda 2 kg artar. Çocuklar kalsiyum ihtiyacını karşılamak için günde 2-3 bardak süt tüketmelidir. Çocuklar güneşte yeterli vakit geçirmeleri durumunda D vitaminine ihtiyaç duymazlar. Çocuklar potasyum eksikliği yaşamamaları için meyve ve sebzenin yanı sıra kuru baklagil tüketimine özen göstermelidir.

Okul çağındaki çocuklarda beslenme ile ilgili dikkat edilecek konulara bir göz gezdirelim isterseniz;
• Sabah Kahvaltısının Önemi: Okul çağındaki çocuklar mutlaka sabah kahvaltısı yapmalıdır. Kahvaltı büyümeyi etkileyen en önemli faktörlerden birisidir. Kahvaltı kadar, kahvaltının içeriği kaliteli olmalıdır. Çocuklar kahvaltı etmeyi alışkanlık haline getirmelidir. Kahvaltıda çocuklar süt ve taze sıkılmış meyve suyu tüketmelidir. Çocuklar sabah kahvaltısında peynir ile yapılan tost ve taze meyve suyu tüketebilir. Tahıl süt ve muz tüketimine ağırlık vermelidir. Ev yapımı reçel, peynir ve krep çocuklar için oldukça faydalıdır. Sabah kahvaltısında kuru üzüm, süt ve yulaf ezmesi yedirilmelidir. Kahvaltıların kalitesiz olması ya da büyük porsiyonlarda tüketim yapması nedeniyle çocuklar aşırı kalori alarak obez olmaktadır. Hazır satılan kek, kurabiye ve şekerli gıdalardan çocukları uzak tutmak gerekir.
• Yağ Tüketimini Sınırlandırın: Çocuklar enerji ihtiyacının 4'te 1'ini yağlardan karşılar. Yağ olarak çoklu ve tekil doymamış yağ asidi içeren balık, yağlı tohumlar ve sebze yağları tercih edilmelidir. Süt ve süt ürünleri, kuru baklagiller ve tahıllar çocukların protein eksikliğini giderir. Çocuğa beslenme çantası hazırlarken her besin gurubuna yer verilmelidir. Çocuğun sevdiği ve isteyerek tüketeceği besinler belirlenmelidir.
• Okul Çağındaki Çocukların Beslenme İlkeleri: Çocuklar beslenirken besinlerde çeşitlilik sağlayın. Nişasta, karbonhidrat ve lif bakımından zengin besinler tükettirin. Yağ ve şeker tüketimine sınırlama getirin. Vitamin ve mineralleri yeterli düzeyde almasını sağlayın. Olumlu beslenme alışkanlığı geliştirmeleri için günlük 3 ana öğün 3 ara öğün şeklinde beslenmelerini sağlayın. Kalsiyum bakımından zengin süt, yoğurt, kefir, peynir ve ayran tüketimine önem verin. Çocuklara okulda yemek verilmiyorsa çocuklarınıza beslenme çantası hazırlayın. Çocuklarınızı dışarıda satılan fastfood usulü besinlerden uzak tutun. Çocukların yeterli ve dengeli beslenmesini sağlayın. Çocukları sabah kahvaltı yapmaya özendirin.

Okul Çağındaki Çocuklar Beslenirken Nelere Dikkat Edilmeli?
1- Çocuklara okulda tüketmeleri için beslenme çantası hazırlayın. Beslenme çantasına doğal ve sağlıklı besinler koyun. Hazır, dondurulmuş içinde katkı maddesi olan besinleri çocuklarınızdan uzak tutun. Beslenme çantasına ayran, taze sıkılmış meyve suyu koyun.
2- Çocuklarınıza besinlerin faydalarını anlatın.Sağlıksız besinlerden çocuklarınızı uzak tutun. Kızartma, tost ve çokokrem gibi besinlerden çocukları uzak tutun. Yağlı, baharatlı ve asitli yiyecek ve içeceklerin zararlarını çocuğunuza anlatıp bu besinleri tüketmemesin sağlayın.
3- Çocuklar mutlaka et, balık, yumurta, tavuk, peynir, kuru bakliyat tüketmelerini sağlayın. Beslenme çantasında mutlaka bir nişasta bir protein gurubundan besin olmasına özen gösterin. En az 1 çeşit pişmiş 1 çeşit çiğ sebze bulunmasına özen gösterin.
4- Çocukların yemekten sonra mutlaka meyve tüketmelerini sağlayın. Meyveleri tüketmeden önce mutlaka bol su ile yıkamalarına özen gösterin.
5- Çocukların yeterli ve dengeli beslenmesini sağlayın. Yemek saatlerinizi rutine bağlayın. Sabah 7, öğlen 12, akşam 18 ideal yemek saatleridir. Yemeklerden önce iştah kapatan besinlerden çocukları uzak tutun. Ara öğünlerde çocukların meyve tüketmesine özen gösterin. Çocuklarınıza sağlıklı ve doğal yemekler sunun.

Çocukların en önemli dönemidir okul çağı. Bedensel,beyinsel ve ruhsal gelişimleri bu dönemde en hızlıdır. Bu nedenle beslenmeleri çok önemli bir konudur. Dengeli ve düzenli beslenme alışkanlıklarını kazanmaları için elimizden geleni yapmalıyız. Sağlıklı günler dileklerimle…

Dr. Murat YILMAZ

 
#
Tamam